Torna a Eventi FPA

Programma Congressuale

Torna alla home

  da 15:00 a 18:00

E-government for businesses: open government approaches to promote growth [ b.13 ]

I lavori si svolgeranno in lingua inglese

La promozione dei servizi pubblici per le imprese continua ad essere uno dei principali obiettivi del governo e delle istituzioni europee. Ma la prospettiva sotto la quale questo obiettivo deve essere raggiunto è cambiata significativamente . Fino a poco tempo , lo sforzo principale è stato dedicato nel facilitare l'interazione delle imprese con il governo riguardo all’assolvimento di compiti amministrativi e / o obblighi normativi . Questa prospettiva ha generato gli approcci " one stop shop" tra i paesi dell'UE che hanno portato benefici importanti e rilevanti per le imprese e le pubbliche amministrazioni .
Negli ultimi anni , questo approccio "tradizionale" è stato messo in discussione da approcci nuovi e innovativi in cui i governi e gli utenti dei servizi pubblici ( incluse le imprese ) collaborano per migliorare la qualità dei servizi ed incrementare le opportunità di sviluppo economico e di crescita delle le imprese. Questo approccio " aperto" è stato ampiamente esaminato e discusso nel documento della Commissione europea " Una visione per i servizi pubblici "
In collaborazione con Tech4i2, che sta conducendo per la Commissione Europea uno studio sul tema " ICT e servizi pubblici per le imprese”, approfondiremo un ragionamento già avviato e finalizzato ad individuare gli ostacoli e le raccomandazioni per migliorare i servizi pubblici in 4 aree principali di discussione: facilità di utilizzo dei servizi online e riduzione degli oneri amministrativi; sostegno non normativo per le PMI; procurement; supporto per gli scambi transfrontalieri e internazionalizzazione.
Anche sulla base di quanto già elaborato nei tavoli di lavoro precedenti, si intende condurre un lavoro di riflessione partecipativa, che coinvolge un panel di testimoni ed esperti di vari paesi europei, teso ad affinare le raccomandazioni già emerse e ad osservarle secondo la prospettiva dell’open government ed in particolare  in coerenza con i principi delineati  nel documento della Commissione europea " Una visione per i servizi pubblici " : dati aperti , servizi aperti e le politiche aperte.
I lavori si svolgeranno in lingua inglese
 
 

The promotion of public services for businesses continues to be one of the main objectives of the European government and institutions. But the perspective under which this objective has to be achieved has changed significantly.

Until recently, the main effort has been devoted in facilitating the interaction of businesses with government in dealing with (mainly) administrative tasks and/or regulatory obligations. This perspective has generated the “one stop shop” approaches across EU countries that have brought important and relevant benefits for businesses and public administrations.

In the last years, this “traditional” approach has been challenged by new and innovative approaches in which governments and public services users (including businesses) collaborate to improve quality of services and increase opportunity for business (and economic) development. This “open” approach is the key principle shaping the EU Commission paper “A vision for public services”.

* * *

This is the last workshop of the study for the European Commission run by Tech4i2/Open Evidence. Its goal is to refine the policy recommendations developed by stakeholders so far, which are already published in commentable format at: http://www.makingspeechestalk.com/ch/publicservices/

The key issues to be addressed cover:

-           Governance, policy and strategy: e.g. how to avoid fragmentation and ensure long-term innovation?

-           Cultural change and uptake: e.g. how to establish trust between government and business?

-           Implementation, standards and technology: e.g. how to ensure integration within the publis sector and with third party service provider?

-           Feedback and service re-design: e.g. how to channel it in the institutional process to stimulate innovation and high-quality service delivery?

 

The discussion will be stimulated by a set of European best practices on open government for growth, such as the Finnish city platform CitySDK; the Greek initiative on Open Government Diavgeia; the Belgian application for monitoring public-private partnership www.wheresmyvillo.be; the INRIA (FR) work on monitoring public procurement and public funding through network analysis of open data with OpenCoesione.

The workshop will be highly interactive, aiming at developing a set of concrete policy recommendations for the next European Commission
 
english_ico2.gif If you need the registration procedure, please send an e-mail to info@forumpa.it containing: name, surname and e-mail address of the person you want receive the e-ticket

Programma dei lavori

Apertura dei lavori

Remuinan Suarez
Jorge Remuinan Suarez Policy Officer - Directorate-General for Communication Networks, Content and Technology Biografia

Jorge has two decades of experience in e-Government policies and implementation at regional, national, European and international levels.
As Policy Officer in the Directorate General for Communication Networks, Content and Technology of the European Commission, Jorge is working on growth policies in the digital domains and in particular the completion of the Digital Single Market and the EU's Industrial policy. Jorge worked in the Interoperability Programme of the European Union for Public Administrations.
From 2006 to 2009 Jorge was Deputy Director General of IT services in the Regional Government of Galicia, where he was responsible for designing the e-government strategy of the government, the management of the corporate IT services and the development of the open, service oriented architecture of the Regional Government, one of the largest in Spain at the time.
Jorge holds Master degrees in Telecommunications Engineering (Polytechnic University Madrid), Business Administration (Escuela de Organización Industrial, Madrid) and Public Policy (Princeton University).

---------------------------------------------------------------------------

Jorge ha due decenni di esperienza nelle politiche di e -Government e di attuazione, a livello regionale, nazionale , europeo e internazionale.
Come Policy Officer presso la Direzione generale della Reti di comunicazione, contenuti e tecnologie della Commissione Europea , Jorge sta lavorando su politiche di sviluppo nel settore digitale e, in particolare, il completamento del Mercato Unico Digitale e la politica industriale dell'UE. Jorge ha lavorato nel programma Interoperabilità dell'Unione europea per le Amministrazioni Pubbliche.
Dal 2006 al 2009 Jorge è stato vice direttore generale dei servizi IT nel governo regionale della Galizia, dove era responsabile per la progettazione della strategia di e -government del governo, la gestione dei servizi IT aziendali e lo sviluppo dell'architettura  open e orientata ai servizi del governo regionale, attualmente uno dei più grandi in Spagna.
Jorge ha conseguito lauree in Ingegneria delle Telecomunicazioni (Università Politecnica di Madrid) , Business Administration ( Escuela de Organización Industrial , Madrid) e Public Policy (Princeton University).

Chiudi

Chairperson

Pizzicannella
Roberto Pizzicannella Esperto ICT e politiche pubbliche - Tech4i2

Discussant

Osimo
David Osimo Esperto di government 2.0 e direttore Tech4i2 limited Biografia

David Osimo e’ socio fondatore di Open Evidence, uno spin off della Universita’ Aperta della Catalogna nato nel 2013. In precedenza ha fondato Tech4i2 ltd, e lavorato nel Centro Comune di Ricerca della Commissione Europea (JRC IPTS) ed alla Regione Emilia Romagna. Ha 20 anni di esperienza come consulente su politiche nell’innovazione e ICT, in diversi contesti: pubblico e privato, locale e internazionale. E’ conosciuto in particolare per la ricerca pionieristica svolta sul government 2.0, che segue dal 2005, ma ha pubblicato articoli e report in Europa e Stati Uniti su temi quali governo del futuro, procurement pubblico, nuovi modelli di innovazione, politiche della ricerca, benchmarking della societa’ dell’informazione. E’ un apprezzato oratore a conferenze internazionali e come “hacker di politiche pubbliche” e’ consulente di Commissione Europea e Nazioni Unite: ha gestito l’online engagement della Digital Agenda Assembly negli ultimi tre anni; coordinato tre studi per la Commissione Europea sull'open government; promosso la Open Declaration on European Public Services; ha disegnato inducement prizes come il premio INCA (Innovative and Creative Applications www.inca-award.be) ed Ideamocracy.it . Il suo blog e’egov20.wordpress.com e su Twitter e’ @osimod.

Chiudi

López i Ventura
Júlia López i Ventura Project Manager - Smart City BCN & ICT International Office Urban Habitat - Barcelona City Council Biografia
Júlia López is coordinator of Smart City strategies in the Barcelona City Council since October 2012. Her personal interests are focused on studying how the application of new technologies can affect the life in the city, specially following the evolution of Intelligent and Smart City projects all around the world, and applying this knowledge to the coordination of Smart City projects in the city of Barcelona.
Since September 2008 she served as European projects manager, having a wide international experience in managing tech-enabled pan-European projects, especially in funding identification, proposal preparation and project development. During this period she also participated and organised several networking activities at national and international level, such as EUROCITIES Knowledge Society Forum (Smart Cities Working Group deputy chair) and Major Cities of Europe.
She holds a MSc in Telecom engineering and is pursuing a Master’s degree in Sociology
 
------------------------------------------------------------------------

Júlia López è la coordinatrice delle strategie di Smart City nel Consiglio comunale di Barcellona dall'ottobre 2012. I suoi interessi personali sono focalizzati sullo studio di come l'applicazione di nuove tecnologie possano influenzare la vita nella città, specialmente seguendo l'evoluzione dei progetti di Intelligent e Smart City in tutto il mondo, e applicando questa conoscenza al coordinamento dei progetti smart City nella città di Barcellona.
Dal settembre 2008 ha lavorato come responsabile di progetti europei, avendo una vasta esperienza internazionale nella gestione di progetti tech-enable pan-europei, soprattutto nell'identificazione di finanziamenti, preparazione delle proposte e sviluppo del progetto. Durante questo periodo ha anche partecipato e organizzato diverse attività di networking a livello nazionale e internazionale, come Eurocities Knowledge Society Forum (Vice Presidente  - Smart Cities Working Group) e Major Cities of Europe.
Ha conseguito un Master in ingegneria delle telecomunicazioni e sta seguendo un Master in Sociologia.

 

Chiudi

Routzouni
Nancy Routzouni Information Systems Engineer - Diavgeia - Hellenic Ministry of Administrative Reform and e-Governance
Melançon
Guy Melançon Researcher - INRIA - Institut national de recherche en informatique et en automatique
Bianchi
Tito Bianchi Unità di Valutazione degli Investimenti Pubblici - Dipartimento per lo Sviluppo e la Coesione - Ministero dello Sviluppo Economico
Niemi-Hugaerts
Hanna Niemi-Hugaerts Development Manager - Forum Virium Helsinki
Van Parys
Jonathan Van Parys Wheresmyvillo.com and Instavi.be Biografia

Jonathan has been involved in a wide range of initiatives combining tech and political issues: from visualising language knowledge in Europe (languageknowledge.eu), to using open data for hacktivism purposes (wheresmyvillo.be) and building petition websites (be4democracy.be). He also led the web team of the G1000, the largest grass-roots deliberative democracy event in Europe, and later created the Instavibe mobile app to bring affordable realtime voting to such events. Nowadays, Jonathan is VP Strategy for a global entertainment company. Before that, he co-founded Additionly, a data analytics startup used by agencies around the world.

Chiudi

Papadopoulos
Thodoris Papadopoulos Responsible for the Greek Transparency Programme - Greek Government Biografia

 

Thodoris has been working in ICT since 1998. During this period he acquired and practiced Software development, business and systems analysis, consulting, research, architectural and management skills. He participated in demanding projects and mastered cutting edge technologies, with a strong focus on Data Modeling, Research and Development, Enterprise technology and Open Source frameworks. Thodoris ,  worked in highly regarded companies and organizations in Greece, Italy and Spain while during the last years, he has focused on eGovernment and Public ICT policy.

He is responsible for various Open data initiatives in Greece, among them the National Portal of Public Open Data (data.gov.gr) and the Clarity program

Chiudi

Torna alla home